Adamik György János
impresszionista festőművész képei után a Debreceni
Fotóklub tagjainak digitális technikával és anaglif eljárással készült képkiállításával
szépült meg az Újszentmargitai Művelődési Ház. Az anaglif eljárás a térfotózás
egyik típusa. A fényképezés során készített kép egyetlen nézőpontból, szögből
mutatja az ábrázolt tárgyat, alakot miközben a valóságban két szemmel, két
kissé eltérő szögből látunk. A sztereofényképezés során két fényképet
készítenek, ekkor a két képrögzítő eszközt-, ahogyan a bal és jobb szemünk is
van-, egymástól bizonyos távolságra helyezik el. A bal oldali eszköz így a jobb
oldalon elhelyezetthez képest más szögből örökítik meg ugyanazt, és ha az egyik
képet csak az egyik szemünkkel, a másikat csak a másikkal nézzük, a kép
térhatásúvá válik, ha úgy tetszik, egy harmadik dimenziót kap, a mélységet. Az ilyen eljárás során a
számítógépre letöltött képeket részben színcsatornáikra bontják, a vörös
színcsatornát képfeldolgozó szoftver segítségével elmozdítják, majd a két képet
egymásra másolják. Speciális vörös és cián lencséjű szemüveggel nézve a sztereo
képekhez hasonló eredményt kapunk. A lencsék színszűrőként működnek, így bal
szemünkkel a vörös színcsatornát, jobb szemünkkel a cián csatornát látjuk, agyunk
a felfogott ingereket a tanult módon szinkronizálja, a hatás pedig
„kiemelkedő”. Ennél a technikánál a két kép egy képmezőbe látható jól. A
digitális technikának köszönhetően mára a térhatású képek elkészítésének és
nézegetésének technikája is új formát kapott. Elkészítésükhöz két gépet a
sztereofényképezőt, vagy speciális előtéteket is használhatnak. A kiállítás a Felvinczi Sándor
magángyűjteményének képeivel is kiegészült.
Újszentmargita történetének első
háromdimenziós kiállítását a gyerekek is ugyanolyan kitörő örömmel fogadták,
mint a fotórajongók felnőtt tábora.